Blækhat

Anmeldereksemplar fra Lindhardt og Ringhof ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ (6/6) “Blækhat” af Sissel-Jo Gazan, 544 sider, udgivet 5. oktober 2017.

I 80´ernes Aarhus vokser Rosa op hos sin mor Helle, som emmer af politisk engagement – og samtidig er opslugt af sin altoverskyggende interesse for svampevidenskab. En biologisk far har aldrig været i spil – ej heller afklaret, da Rosa er undfanget i et kollektiv. Til gengæld har morens ven, den homoseksuelle Krudt ageret far for Rosa. 

I sit voksne liv kaster Rosa sig ud i forskning i street art. Specialiseret i “Blækhat” – en anonym street art kunstner, der har hele verden som sin legeplads, trækker Rosas job hende i retninger, der kan vise sig afklarende på mere end blot det arbejdsmæssige.

Før læsningen af Sissel-Jo Gazans “Blækhat” – trængte en lille skepsis sig på. For op mod selve udgivelsen, kunne man flere steder læse om det udgangspunkt i en verden af street art, som bogen tager. Og hvor interessant kunne det lige være?

“Blækhat” er en mursten af tætskrevne ord og med et tidsbillede af 80´erne som holder 100% procent – var den intet mindre end et overraskelsesangreb lige i solar plexus. At undertegnede har været jævnaldrende med bogens Rosa i de år den primært foregår, har uden tvivl boostet bogens nedslag i mig – men her er tale om en bog man virkelig ikke bør snyde sig selv for.

Med “Blækhat” slår Gazan et stort brød op og kaster læseren i mange retninger, men den røde tråd brister aldrig. Alene indføringen i street art og dens måde at kommunikere på, er både interessant og berigende. Læseren risikerer højest, at synet på “den slags” for evigt er forandret og verden dermed er blevet en anelse større.

Beskrivelsen af Rosas teenageår er rørende præcis i det kaos af tanker og følelser, som den alder også fører med sig. Det er i sandhed både fantastisk og forfærdeligt at være teenager. Sissel-Jo Gazan skriver som Rosa – så fint og autentisk, at det mærkes helt i mellemgulvet, når hidtil ukendte tanker og lyster spirer i Rosas krop.

“Blækhat” rummer mange temaer og dilemmaer – også om ekstremerne, om venskaber og om de gange vi som mennesker kan komme på tynd is. Bogens personerne træder tydeligt ind i læserens bevidsthed og således fældede jeg de første tårer på grund af en relation, allerede på side 77.

“Blækhat” er lagret i krop og sind – og selvom opvæksten var en ganske anden, så medførte Sissel-Jo Gazans beskrivelser af den unge Rosa og af Danmark i 80´erne, at jeg i læsningen nærmest trådte ind i Rosa.

Det var et hav af flash backs og hukommelsesplastre, som blev flået af i den tidslomme som “Blækhat” også er. I ordets mest positive betydning. Alene den oplevelse kendetegner en høj grad af såvel autencitet som troværdighed.

En fantastisk kombination af noget hengemt, velkendt og en indføring i nye verdener og skæbner. Nu klogere eller som minimum beriget.

Gribende Grundig Gazan

 

 

 

 

 

Separator image Posted in Romaner.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *